PALLON YMPÄRI 2010

Hong Kong 香港

03.12.2010 Auckland – Hong Kong

Aamuhämärällä shuttle-bus nouti meidät Aucklandin kentälle ja Airbus 340-400 rullasi kiitotielle aikataulun mukaan klo 9. Istuimme ensi kertaa tässä konetyypissä ja yli 11 tunnin lento oli vähemmän rasittava kuin mihin olemme aiemmin tottuneet muissa kookkaissa koneissa. Penkki tuntui siedettävältä istua mutta kun unta ei päivälennolla tullut alkoi loppumatkasta jo väsymys vaivata. Iltahämärä alkoi jo laskeutua yhtä aikaa koneen kanssa Hong Kong’issa kun saavuimme perille. Aikaero Suomeen oli kutistunut 10:stä 5:een tuntiin ja ”kroppa” vaati vaakasuoraan jo kahdeksan aikaan.

Kowloon, street view / katunäkymä

Lauantai 4.12

Jokaisen metroaseman läheisyydessä on logo MTR logoja metro-logo, jotka ohjaavat maan alle käytäväverkostoon. Siellä tuntuu olevan toinen kaupunki jonne ihmismassa häipyy aamulla tullakseen esiin taas illalla töiden päätyttyä. Metrojunat ovat nopeita ja nykyaikaisia. Ladattava Octopus näyttökortti (100+50 $HK) on välttämätön ja käy kaikkiin liikennevälineisiin. Opastus on hyvä mutta lukuisat sisään- ja ulostulo portaikot aiheuttavat hämmennystä ennenkuin on selvillä mikä poistumistie vie lähimmäksi haluamaasi paikkaa. Seiniltä löytyy useimmiten alueen kartta joka helpottaa suunnistamista.

Keräsimme ensin tietoa,Tsim Sha Tsuin Info pisteestä Star Ferry Pier terminalin luona, silkki- ja tietokoneliikkeistä ja kävimme Hong Kongin saaren puolella parin tunnin tutustumiskierroksella niistä muutamiin. Asumme Kowloonin alueella, joka on mantereen puoleinen osa Hong Kongia.

Wan Chai, street view / katunäkymä

Sunnuntai 5.12

Aamupäivä kului Wan Chain alueella Hong Kongin saaren pohjoisrannalla kierrellessä ja kuvaillessa. Korkeat 20 – 40 kerroksiset talorykelmät varjostavat auringon. Lämpötila on vielä pysytellyt 21 – 26 välillä joten liikkuminen kaupungilla ei ole liian kuumaa.

Talvi-monsuunia odotellaan loppuviikosta jolloin lämpötila laskee alle 20 C. Computer Center löytyi alueelta ja sieltä mukaan otettavaakin talvipäivien askarteluun. Iltapäivällä hotelliin palatessa oli pakko ottaa jo päiväunet että saisi oikean unirytmin takaisin. Aikaeroon sopeutuminen tuntui ensi kertaa vaikealta.

Hong Kong Lightshow / Valoshow (video)

Illalla jaksoimmekin matkata Tsim Sha Tsui Promenadelle, Victoria Harbour’iin Kowloonin puolelle salmea , katselemaan iltaisin esitettävää valoshow’ta.
Se oli mielenkiintoinen värikäs 15 min. esitys jolloin HK:n saaren eri puolilta heijastetaan valokeiloja lasereilla ja spoteilla taustamusiikin tahdittamana. Sunnuntai iltana yleisöä tungeksi runsaasti Avenue of Stars rantakadulla tapahtumaa katselemassa.

HK Fishmarket

One of Kowloon’s Marketplaces /kalatori

Maanantai 6.12

Harjoittelimme lisää ympäristöoppia ajamalla muutaman asemavälin metrolla pohjoiseen päin Sham Shui Po’n alueelle. Heti maan pinnalle noustua edessä avautui markkinakatuja. Monet lähialueen kaduista oli kokonaan tai osittain varattu näille kojuille. Tavanomaisia pressukatoksia keskellä katua mutta jo aamusta alkaen. Myyjät eivät kuitenkaan ole liian aggressiivisia mutta hetken hypisteltyäsi otetaan kyllä taskulaskin esiin ja ”tarjouskilpailu” alkaa.

Hong Kong Street market / katumarkkinat (video)

Muutaman markkinakadun tungoksessa ajelehtimisen jälkeen voi jo mielellään poiketa isompaan tavarataloon väljemmille vesille. Paluumatkalla Mong Kokin pysäkin lähettyvillä harhailimme vielä Lady Market alueen kujilla, jotka avautuvat puolen päivän jälkeen. Täällä on pääasiassa naisille suunnattuja tuotteita ja asusteita kilometreittäin. Ainakin siltä se tuntui. Jotkin kunnollisista tuotteista tuntui niin halvalta kotoisiin verrattuna ettei oikein kehdannut tinkiäkään.

Walkway

Walkway / Liukuportaat

Tiistai 7.12

Tänään haettiin uusia ideoita vierailukohteiksi Star Ferry Pier’in turisti-infosta. Jälleen saimme tehokasta ja ystävällistä palvelua toiseltakin virkailijalta. Täällä on ilmeisesti satsattu koulutukseen ja henkilökunta on motivoitunutta.
Saaren (HK) puolella kävimme kuriositeetin vuoksi ajelemassa maailman pisimmäksi mainostettuja ”walkway”tä, liukuportaita rinnettä ylös ja sitten patikoiden Hollywood Road’ia pitkin Western Market’in silkkikauppiaan luokse Sheung Wan’in metroaseman lähettyville.

ShamSuiPo-helmikaupassa

Eräs Sham Sui Po’n useista helmikaupoista

Iltapäivällä uudelleen pohjoiseen, Sham Shui Po’n asemalle Kowloon’iin, etsimään jo aiemmin löytämiämme ”käsityönippeli” kauppoja. Poistuimme metrotunnelista eri ulostuloportaita ja suunnistus ei sujunutkaan muistinvaraisesti oikealle kadunpätkälle. Puolen tunnin harhailun jälkeen paikka kuitenkin löytyi.
Ihmismassa tahtoo vain jatkuvasti hämmästyttää vaikka luinkin jo aiemmin että tänne HK:n alueelle on ahtautunut 6,7 miljoonaa asukasta!

Dšonkki (replika) historiallisessa museossa

Keskiviikko 8.12

Hong Kong Museum of History, historiallinen museo, on varttitunnin kävelymatkan päässä ja päätimme piipahtaa sielläkin. Se olikin poikkeavan kookas tiloiltaan ja esillepanoltaan. Kulku 8 hallin läpi oli kuin aikamatka esihistoriasta nykyaikaan. Tähän viittasi pysyvän näyttelyn, ”The Hong Kong Story”, teemakin. Piipahtaminen venyi kiinnostavaksi kaksituntiseksi vierailuksi.

Viereinen Hong Kong Sience Museum tuntui enemmän koululaisille suunnatulta tekniikan popularisoinnilta mutta sen Leonado da Vinci näyttelyosasto joka esitteli pääasiassa hänen teknisiä keksintöjään oli yllättävän mielenkiintoinen.

KatukuvaHK4517

Katuvilskettä töiden päättyessä

Kultturipainotteista päivää täydensi illalla Hong Kong’in saaren puolella osallistuminen Museo of Teaware’n ”Tea Class” koulutustilaisuuteen jossa saimme tietoa teestä ja sen raaka-aineista ja valmistuksesta sekä maistella erilaisia teelaatuja.

Päivän päätti käynti Tsim Sha Tsui’ssa Hong Kong Space Museum tiloissa. Muu anti jäi latteaksi kun emme ehtineet juuri alkaneeseen panoraamaesitykseen emmekä enää jaksaneet odottaa seuraavan alkua.

Victoria Peak (video)

Torstai 9.12

Tänään suunnistimme KH:n saaren puolelle. Sieltä Peak Tram vaijerivetoisella ratikalla ajoittain 45 astetta jyrkkää rinnettä The Peakille . Se on HK:n puolella lähellä Victoria Peak’in huippua sijaitseva turistinähtävyys.

Ylhäältä 396 m korkeudelta on mainio näkymä Victoria Harbourin ja kaupungin yli. Päivä oli aurinkoinen mutta aamupäivän utu heikensi kuvien laatua. Kauppoja ja ravintoloita oli monessa kerroksessa.
Palatessamme oli ratikan lähtöpaikalla satamäärin väkeä jonottamassa. Olimme tyytyväisiä että olimme valinneet aamun, jolloin ruuhkia ei ollut, huipulle nousun ajankohdaksi.

Duc Ling

Duc Ling Junk Ship (dsonkki)

Olimme varanneet jo aiemmin Infossa käydessämme tunnin dšonkki ajelun ”Duc Ling”- aluksella Victoria Harbour’in lahdella. Kahdeksan muun turistin ohella seilasimme HK:n Central Pier’istä Kowloonin itäkulmalle ja päädyimme lopuksi Star Ferry Pier’in laituriin pirteässä tuulessa.

Miehistö nosti purjeet matkan ajaksi mutta todellisuudessa kuljimme konevoimalla. Liikenne lahdella on melko vilkasta, yhteysalukset ja muut lautat, kulkevat jatkuvasti lahden poikki muun rahtiliikenteen joukossa.

Noah’s Arch Entrace / sisäänkäynti

Perjantai 10.12

Perjantain retki suuntautui Park Island’in saarelle Ma Wan huvipuistoon. Tsing Ma sillan reunassa on saaren puolella ”Nooan Arkki” jonka väitetään olevan maailman ainoa täysikokoinen kopio aluksesta (135 m x 22,5 m). Paikka sijaitsee lentokentälle vievän tien varrella.

Teimme kiertomatkan siirtyen ensin metrolla Tsuen Wan ’in asemalle New Territories’in alueelle, josta on lauttayhteys Park Island’ille. Noah’s Arch huvipuisto vaikutti enemmän lapsille suunatulta joten ohitimme sen ja jatkoimme matkaamme.
Kuvittelimme palaavamme takaisin samaa reittiä, kun kiirehdimme tarkemmin katsomatta juuri lähtöään tekevään lauttaan.

Noahs arch

Noah’s Arch copy

Aloimme jo ihmetellä paluumatkan pituutta mutta kohta maisemaan ilmestyi tutun näköisiä Hong Kong’in saaren puoleisia rakennuksia. Silloin palautui mieleen että vaihtoehtoinen reitti kulkeekin HK:n Central Pier’in laituriin ja olimme nousseet tähän lauttaan erehdyksessä.

Niinpä jatkoimme sitten metrolla lahden alitse majapaikkaamme Kowloonin puolelle.

No tulipahan seilattua pitempään mukavasti penkissä istuen, metrossa kun ei aina saa edes istumapaikkaa. Kulkuyhteydet kaupungissa ovat jo ”hanskassa” joten tämä tuntui vain huvittavalta erehdykseltä.

Cantonese Opera

Cantonese Opera Appreciation Class performance

Lauantai 11.12

Prince Edward metrosaeman läheisyydessä Fa Yuen Street Market’in aleella, jossa pysähdyimme matkalla, oli hiljattain tulipalo josta uutisoitiin.
Kierreltyämme siellä aikamme kultakalamarkkinoita jatkoimme iltapäivällä Hong Kong Heritage Museum perinnemuseoon Sha Tin’iin New Territories alueelle.

Olimme ilmoittautuneet Cantonese Opera Appreciation Class tilaisuuteen jossa meitä opastettiin kiinalaisen perinne-oopperan tyyleihin sekä symboliikan saloihin ja samalla käynnillä voimme tutustua myös museoon. Seurasimme myös hetken aikaa live-esitystä ja tutustuimme eri roolihahmojen asusteisiin. HK:n yliopistossa alaa opiskeleva mentorimme oli asiaansa perehtynyt ja mainio esiintyjä. Tilaisuus kiinnostavampi kuin osasimme odottaa.

Päiväraportti (video)

Katukuva

Iltapäivän katuruuhkaa

Sunnuntai 12.12

Sham Shui Po’n aseman seutu oli tullut tutuksi jo aiemmin mutta sunnuntaina kävimme vielä pikku ostoksilla ompelutarvikeliikkeissä ja kiertelemässä Colden Computer Centerissä vain todetaksemme että mitä täältä et löydä sitä et varmaan tarvitsekaan. Muistikortti videoon löytyi heti sisään tullessa mutta hinta ei ollut tätä edullisempi peremmälläkään.
Tämä oli vain yksi alueen kolmesta tietokone/tarvike liikkeistä. Sinnekin jo meinasimme eksyä! Ja tungosta riittää!

HK OceanPark

Hong Kong Ocean Park

Maanantaina 13.12

Aberdeen’issä Hong Kong’in saaren eteläreunan niemellä on merimuseo Ocean Park , merinisäkäs- ja eläinteema- sekä huvipuistopuisto yhdistelmä.
Se on jakautunut kahteen keskukseen joista toinen sijaitsee vuoren huipulla. Niiden välillä voi siirtyä mm 1,5 km köysiradalla tai Ocean Express junalla. Matkat sisältyvät HK$250 (aik.) lipun hintaan.

Kun klo 11 jälkeen ostimme liput Admiralty metroaseman linja-autopysäkiltä olimme kääntyä takaisin nähtyämme 200 m pitkän 3-4 rivisen jonon odottava bussiin pääsyä. Jono kutistui kuitenkin nopeasti kun kaksikerros busseja olikin rivissä odottamassa. Reilussa viidessä minuutissa olimme jo bussissa ja puolen tunnin ajomatkan jälkeen jo sisällä puiston rullaportaita ylös liukumassa.

Ocean Park  (video)

Lapsille erityisesti on tarjolla paljon mielenkiintoisia kohteita, Meitä aikuisia kiinnosti eniten merileijona osasto ja meriakvaario jonka lukuisat kalat ja rauskut olivat hämmästyttävän suuria. Jättiläis- ja pikkupandat eivät ole kovin usein eläintarhojen tarjonnassa mukana. Täältä niitäkin löytyi.
Opettavainen lintushow esitys oli mukavasti myös luonnonsuojelu-henkinen.

Hong Kong Joulukuussa 2010 (video)

Tiistai 14.12 Tänään vielä kävimme kaupungilla asioilla ja palasimme Hong Kong’in puolelta ensi kertaa perinteisellä Star Ferry’n lautalla. Tämä lauttamatka kuuluu jokaisen vierailijan pakolliseen ohjelmaan mainosten mukaan. Se on vaihtelua metroyhteydelle ja sama ”Octopus” kortti käy maksuvälineeksi (HK$25) kuten kaikissa muissakin kulkuvälineissä.
Illalla vielä ehdimme käydä katsomassa Swarowskin Crystal Christmas Tree joulukuusta. Se on 30 m korkea ja koristeltu yli 20 miljoonalla kulta ja hopea kristallipeilipalalla. Illalla puolen tunnin välein osa peileistä ”herää eloon” heijastellen valoa edessä olevan lähteen 6 m suihkupylvääseen. Tämä on teknologian kaupallista joulua puhtaimmillaan miljoonakaupungin pilvenpiirtäjien katveessa. Ainoa Joululta tuntuva on musiikin melodiat.

Kotiinpaluu

Huomenna keskiviikkona on aika pakata tavarat viimeisen kerran tällä pitkällä matkalla tulevan yön kotiinpaluu lennolle. Kokemuksia, elämyksiä ja muistoja on kertynyt runsaasti. Osa niistä on jo tuoreempien kerrosten alla mutta helposti palautettavissa laajan kuva- ja videomateriaalin avulla.

Matkan aikana on kuvia kertynyt noin 2500 kpl ja videota AVCHD/FXP formaatissa 80 GB, noin 10 tuntia. Videopätkien lisääminen matkakertomukseen ei valitettavasti toteutunut matkan aikana. Käännös ja editointi olisi vienyt liian paljon aikaa pääasialta. Ajatuksena on lisätä niitä myöhemmin jos sivutilaa ja mielenkiintoa vielä riittää.
(P.S. Sivustot editoitu myöhemmin jolloin mm- lyhyitä videonpätkiä lisätty. Matkasta syntyi myös  2 Blu-ray videota omaan käyttöön)

Mieli haikeana mutta jo matkan väsymystä tuntien palaamme kotiin tapaamaan kaivattuja läheisiämme ja tuttaviamme.

Kiitos seurastanne virtuaaliset matkaystävämme.