Kaukoitä 2013

Taipei  1. osa

Helsinki – Hong Kong
27.10.2013

Matkamme alkoi odottamattomalla uutisella.
Lauantaina klo 11 saimme Finnairilta tekstiviestin että illalla klo 23:40 lähtevä lentomme AY69 lähteekin myöhässä: Uusi lähtöaika on 07:30 sunnuntai aamuna!

Olimme varanneet ja maksaneet tämän lennon jo huhtikuussa kuten myös jatkolentomme (Hong Kong – Taipei) Hong Kong Airlines’ilta, luottaen Finnairin aikatauluun niin että 3 tuntia riittäisi koneen vaihtoon.

HK Airport

Koneen saapuessa HK:iin 23:05 myöhästyen yli 8 tuntia suunnitellusta ei jatkolentoa enää ollut saatavissa ennen seuraavaa aamua klo 9:05 joten joudimme viettämään epämiellyttävän yön lentoaseman penkeillä nuokkuen. Koska jatkolentomme oli varattu eri lentoyhtiöstä neuvoi lentoemäntä vain odottelemaan aamun asemalla.

Parin tunnin unisaldon saanti vaati jo ponnisteluja ja mielikuvitusta ja koko pitkän yön sopivan asennon etsimistä penkkirivin lokeroista. Viimeistään puolen tunnin välein vaati puutunut kroppa taas asennon vaihtamista. Oloa ei juuri helpottanut että kentällä loikoili runsaasti muitakin unta tarvitsevia matkustajia.

Hong Kong Airport

Hong Kong – Taipei
28.10.2013

Joimme unisin silmin aamukahvia jo kuuden aikoihin ja maleksimme aamutoimien jälkeen hyvissä ajoin portille 253 ehtiäksemme varmasti varaamallemme uudelle lennolle.

Nyt saavuimme aikataulun mukaisesti Taiwanin pääkaupunkiin Taipeihin Taoyanin kentälle. Olimme kaupungin keskustassa hotellilla jo puolen päivän jälkeen.

Hotellin aula

Hotellin aulan koristeita

Majapaikka Han She Business Hotel vanhassa kaupungissa Ximenin metroaseman lähellä vastasi odotuksiamme ainakin ensi näkemällä.
Parin lyhyen ympäristökierroksen tehtyämme käymme ansaitulle levolle.

Huoneen veistoskoristeinen vuode

Ensimmäinen retkipäivä
29.10.2013

Väsymys painoi vielä hyvin nukutun yön jälkeenkin kun klo 10 kirkkaan aamuauringon häikäisemänä suuntasimme Ximen’in metroaseman hämärän sisäänkäynnin kautta ”Sinisen Linjan” metrolaiturille. Hattu ja aurinkolasit olivat unohtuneet majapaikalle, vesipullo sentään oli Pirkon repussa kuten tavallisesti tällaisilla retkillä.

Seuraava pysäkki Long Shan Temple olikin jo kohteemme jonne päädyimme parin minuutin pyräyksellä. Aseman liepeiltä löytyikin saman niminen temppelirakennusten ryhmä puistikon takaa.
Tämä 1739 rakennettu ja useaan otteeseen tuhoutunut ja uudelleen rakennettu temppeli on aktiivisessa käytössä ja edustaa klassista taiwanilaista arkkitehtuuria. Se on buddha- ja taolaisten palvontamenojen suosittu paikka. Paikkaa kuvaamassa oli lisäksemme runsaasti muitakin turisteja.

Long Shan temppeli

Palasimme päiväkahville hotellille ja jatkoimme viereisen Ximen’nin asemalta poikittaista ”Punaista linjaa” seuraavaan kohteeseemme.

Modernimpaa arkkitehtuuria edustava Chiang Kai-shek Memorial Hall oli helppo löytää lyhyen kävelymatkan päässä Zhongzheng’in alueella . Valkoisen monumentin sininen katto kohoaa 76 m korkeuteen ja avaruus tuntuu väljissä sisätiloissa. Betonisen rakennuksen sisällä oli sitten marmoripintaa ja näyttäviä kuvia. Aukion sisääntuloa reunustavat perinteisemmän näköiset kansalliset ylpeydet: Nationan Concert Hall ja National Theater.

Chiang Kai-shek Memorial Hall

National Theater, Taipei

Illan päätteeksi jatkoimme Taipei Main Station asemalle johon on sijoitettu pää-bussiasema ja kolme rautatieasemaa. Tämä on metron risteyspaikka sekä keskusrautatieasema.
Täältä lähtee myös saaren länsireunaa etelään päin mukaileva THSR, nopea ”luotijuna” joka viilettää 288 km/h nopeudella Taipein ja eteläisen Zuoying kaupunkien välillä.

Taipei 101
30.10.2013

Taipei 101, Taiwanin ylpeys on 508 m korkea 101 kerroksinen  pilvenpiirtäjä. Tämä liikekeskus oli vuoteen 2004 asti maailman korkein rakennus. Sinne pääsimme mukavasti Ximen’in asemalta ”Sinistä Linjaa” pitkin. Metron portin läheisyydessä oli kyseltävä reittiä läheisen hotellin ovimieheltä kun tornia ei näkynytkään edessä kohoavien rakennusten peittäessä maisemaa.

Sää oli pilvistynyt ja harmittelimme sitä koska kuvaaminen ylhäällä ei onnistuisi toivotulla tavalla. Hissi neljännen kerroksen lippuluukulle löytyi taas kysymällä kun opasteita ei heti huomattu. Huipulle pyrkijöitä oli nyt vähän. Muut olivat kai paremmin perillä säätilasta niinpä selvisimme jonosta varttitunnissa hissiin. Se olikin sitten maailman nopeinta hissikyytiä 1010 m/min (60,6 km/h). Siitä oli oikein Guinness’in ennätys-sertifikaatti kiinnitetty hissin oven pieleen.

Nopeus ei tuntunut pehmeässä kiihdytyksessä ja pian ihailimme utuisia maisemia 89. kerroksen näköalatasanteella. Pilvisyys rakoili hieman mutta maisema vaikutti vieläkin sini-harmaalta.

Näkymä liikerakennukseen Taipei 101:n tasanteelta. Oikealla liikerakennus etualalla, näkötorni pienenä taustalla!

Pari kerrosta alemmalla tasolla oli upea koralliveistos näyttely. Jade veistoksia näkee usein mutta tämä materiaali tuntui uskomattomalta erilaisina muotoina.
Pakolliset ”turistikrääsä” kaupat olivat sitten jonon jatkona. Ne ohitettiin vain kohteliaasti kumartelemalla.

Yksi näyttelyn koralliveistoksista

Temppelialueilla
31.10.2013

Taiwanin väestöstä yli 30 prosenttia on kungfutselaisia. Kävimme tänään tutustumassa ideologian perustajan nimeä kantavaan, Taipei Confucian Temple, alueeseen Dalong Streetillä Datong’in alueella. Paikka on lähinnä museo jossa esitellään Kunfutsen ajatusten ja oppien merkitystä kiinalaiselle kulttuuriperinnölle.

Kiinan kieltä ymmärtämättömälle turistille on englanniksi käännetty esillä olevien dokumenttien nimiä. Rakennuksen kiinalaistyylinen keramiikkakoristelu oli kaunista nähtävää.

Vastapäätä kadun toisella puolella sijaitsee Dalongdong Baoan Temple. Sitä on kunnostettu useaan otteeseen ja se on saanut siitä UNESCO’n myöntämän kunniamaininnan kulttuuriperinnön säilyttämisestä.

Täällä kuvailimme pitempään katsellen myös ihmisten vierailua temppelissä. Läheiselle kentälle laskeutuvien koneiden melu ei näyttänyt häiritsevän toimituksiinsa keskittyneitä ihmisiä.

Taidokkaat puuveistokset ja alttarien ja kattojen koristelu olivat kunnioitusta herättäviä.

Dalongdong Baoan Temple

Uskomaton uusi kokemus!
MAANJÄRISTYS
Tänään klo 20:02

Tänään 14:02 suomen aikaa istuin tässä 4.kerroksen hotellihuoneessamme tietokoneen ääressä kun yhtä-äkkiä huone alkoi heilua.

Ensin vaimeammin ja sitten voimistuen niin että edessäni seinällä oleva 1,5 m korkea massiivinen peilikin heilui noin 5 cm alapäästään ulos ja seinään päin. Huone heilui joka suuntaan kymmeniä senttejä. Vajaan puolen minuutin kuluttua huojuminen vaimeni.

Tunne oli hämmentävä. Jähmetyin kuuntelemaan mahdollisia sortumisääniä ja ajattelin että syöksyn pöydän alle jos niitä kuuluisi.

Mitään muuta ei kuitenkaan tapahtunut. Hetken kuluttua alkoi käytävällä kuulua huolestuneen kuuloista puheensorinaa mutta sekin pian vaimeni.

Tämä oli ensimmäinen kokemuksemme maanjäristyksestä. Ei kyllä mikään miellyttävä. Noin puolen tunnin kuluttua CNN kanavan uutislähetys keskeytti ja kertoi järistyksestä. Sen keskus oli noin 100 km etelään Taipeista lähellä saaren itärannikkoa ja voimakkuus oli ollut 6,3 Richterin asteikolla.

Taitaa jäädä Itärannikon retki tekemättä!  Katso video:

31/10/2013 – Earthquake measuring magnitude 6.3 hits Taiwan
©  CCTV News / YouTube-video

Earthquake of 6.7 magnitude strikes Taiwan 31-10-2013 caught on CCTV
© Info Report Digital YouTube-video

Palace Museum 國立故宮博物院
01.11.3013

Aamulla taivas oli pilvien peitossa ja tihuutti vielä vettä mutta aamupalan jälkeen oli ulkona jo pilvipoutainen sää.

Olimme säästelleet Palatsimuseoon tutustumista sadepäivän varalle mutta matkasimme kuitenkin sinne tänään.

Shilin’in metroasemalle päästyämme etsimme bussipysäkin no 30. Se löytyi aivan aseman viereltä poikkikadulta. Tämän bussin päätepysäkki on National Palace Museum’in portaikon edessä joten perille oli helppo osata.

Kiipesimme ensin portaat eteisaulaan ja siitä ohjattiin kerros ylemmäs lipunmyyntitiskille. Kuten olimme arvelleet ei kuvaus sisätiloissa ollut sallittua. Myös isommat laukut piti jättää säilöön. Parin tunnin vaellus loputtomalta tuntuvien salien läpi sai riittää ja kahvitauon jälkeen tyydyimme ulkokuvauksiin.

National Palace Museum, Taipei

Bussi takaisinpäin oli juuri lähtenyt ja seuraava saapuisi vasta 20 min. kuluttua. Se oli ollut jo tullessamme niin täynnä että jouduimme seisomaan koko matkan. Emme halunneet odottaa sitä nyt kun uusia vieraita tuovia takseja vapautui jatkuvasti.

Pyysimme kuljettajaa ajamaan CKS:n residenssin puistoon Shilin aseman lähelle ja yhteisymmärrys paikasta syntyi ystävällisen paikallisen avustuksella ennen lähtöä.

Puiston kukkaloisto oli jo mennyttä tältä kesältä vaikka lämmintä oli tänäänkin yli 25 astetta. Pirkko oli hieman pettynyt vaikka ei odottanutkaan että kukinta olisi enää parhaimmillaan.

Lepotauko hotellissa, illallinen lähikadun ruokalassa ja ympäristöoppia lähikaduilla kierrellen päätti tämän päivän ohjelman.

Voimistelijoita puistossa

Dadaocheng
2.11.2013

Metrolla (MRT) liikkumisesta on meille tullut jo tapa  vaikka taksikyytikin on todella edullista. Tulee liikuttua ja nähtyä enemmän. Lähimmän aseman sisäänkäyntiin kävelee noin 3 minuutissa.

Totuus on että usein joudut vielä kävelemään maan alla 3 – 5 minuuttia ennen kuin olet oikealla laiturilla oikeassa kerroksessa. Opasteet ovat ymmärrettäviä ja reitit hyvin merkittyjä (nimet myös englanniksi).

Junia saapuu noin 3 min välein. Ruuhka-aikaan ihmismassaa riittää mutta matkustajat käyttäytyvät harvinaisen rauhallisesti ja kohteliaasti. Asettuvat jonoon odottamaan ilman etuilua ja tönimistä. Ruuhka ei muuten haittaa mutta istumapaikkaa on vaikeampi saada silloin. Monesti nuoremmat tarjoavat paikkaa meille kuten muillekin vanhemmille matkustajille.

Metro

Metroasema rauhallisempaan aikaan.

Tänään kävimme etsimässä Zhongshan’in alueelta Dadaocheng Theater nimisen paikan jossa esitetään perinteistä taiwanilaista oopperaa. Halusin nähdä minkä tyyppinen sen esitys olisi. Lippuja saisi vasta tunti ennen näytöksen alkua. Koska tämän päivän aika ei meille sopinut, päätimme tulla takaisin seuraavana päivänä.

Vaeltelimme läheisen Danshui joen reunalle katselemaan värikkääksi maalatulla muurilla erotettua entistä satamalaituri-aluetta. Nyt siellä viihtyvät pyöräilijät merkityillä reiteillä tai rauhallista vapaa aikaa viettämään tulevat kaupunkilaiset.

Portti joelle, satamaan.

Zhongshan, Sataman värikäs muuri .

Iltapäivän kohteeseen pääsimme taksilla Yanshangin asemalta. Saavuimme Martyrs’ Shrine muistopyhäkön portille juuri vahdinvaihdon aikaan. Samalla oli alkanut tihkusade joka jatkui koko vierailun ajan. Muistotemppeli oli remontissa joten pääsaliin emme päässeet katsomaan.

Vahdinvaihto rutiini oli hyvin harjoiteltu ja hienoin näkemistäni.

Alueen portti sisäpihalta päin.

Botanic Garden & Theatre
3.11.2013

Kasvitieteelliseen puutarhaan matkatessa eivät odotuksemme olleet korkealla. Sääkin oli pilvinen ja vettä sateli kevyesti jaksoittain. Luonto on enimmäkseen vain vihreää ja kukkia harvassa. Tämä on syksyn aikaa ja kasvit kai lepäävät mutta meistä se tuntuu oudolta kun lämmintä on kuitenkin yli 20 astetta ja sataa melkein päivittäin jonkin verran. Rauhallinen paikka kaupungin vilinän keskellä.

Lammikon iso lumpeen kukka

Puiston perinnemuseossa meitä tuli jututtamaan 83-vuotias vapaaehtoistyöntekijä joka toimi oppaana. Hän puhui ymmärrettävää englantia ja kertoi opiskelleensa Englannissa -70 luvulla kaivosinsinööriksi. Tiesi jopa Suomesta ja kertoi kokemuksiaan 2. maailmansodan ajalta täältä Taiwanista (ent. Formosa).

Tämä virkeä eläkeläinen on syntyperäinen saarelainen ja iloitsi siitä että viime vuosikymmeninä olot ja elintaso ovat kohentuneet saarella huomattavasti vaikka saaren eristyneisyys kansainvälisetä yhteisöstä aiheuttaa haittaa kaupankäynnille.

Yksi perinnemuseon huoneista.

Dadaocheng Theater
Taiwanilainen ooppera

Hotellin virkailijan kirjoittama osoite oli tarpeen taksikuskille jotta pääsisimme DaDaoCheng Theater’in eteen ongelmitta.

Lunastimme lipun perinne-oopperaan taempaa riviltä 13. Kuvaaminen oli näytöksen aikana ehdottomasti kielletty eikä paikkaa lähempää näyttämöä siksi ollut tarpeen.

Arviomme mukaan saliin saapui noin 500 katsojaa seuraamaan ilmeisen korkeatasoista esitystä jota orkesteri säesti.

Näytöksen aikana salissa ei saanut kuvata!

Värikäs, hienosti puvustettu esitys sisälsi puhe- ja lauluosuuksia. Yleisö osoitti suosiota joidenkin soolo-suoritusten jälkeen. Kun tulkkausta ei ollut edes juonesta, herpaantui kiinnostuksemme ensimmäisen näytöksen jälkeen ja olimme valmiita poistumaan. Koko muu yleisö jäi tietysti odottamaan jatkoa.

Pukumuseon asusteita

Xin Beitou ja Tamsui
4.11.2013

Taipein pohjoispuolella Qinshui puiston alueella on kuumia lähteitä kävelymatkan päässä Xin Beitoun pistoradan pääteasemalta.

Suuntasimme toiveikkaina sinne maanantai aamuna unohtaen että useat paikat ovat viikon ensimmäisenä päivänä suljettu. Pettymys oli melkoinen kun puiston portilla oli lukko eikä sisään pääsy ollut mitenkään mahdollista.

Harmittelun jälkeen laahustimme kevyessä tihkusateessa laaksoa halkovan puron vartta takaisin asemalle kun ei käynti yleisessä kylpylässäkään tuntunut houkuttelevalta.

Puiston mainos kiveen hakattuna

Palasimme värikkäässä metrovaunussa lyhyen matkan Beitoun asemalle pääradan varteen ja jatkoimme reittiä pohjoiseen Tamsuin satamakaupunkiin.

Täällä Taipeinkin läpi virtaava joki laskee mereen. Kaupunki on levittäytynyt molemmille puolille suistoa ja yhteysalukset risteilevät kaupungin osien välillä.

Kadunvarsien ruokakojussa näkyi tavallista enemmän eri tavoin kypsennettyjä meren eläviä. Ostimme kuitenkin vain pienet leivonnaiset pullakojusta ja tuntemattoman vihreäpintaisen hedelmän jonka sisusta oli punertavaa. Kauppiaan kertoma kiinankielinen nimi jäi meille epäselväksi. Maku oli hyvä mutta sisällä keskustassa pienet keltaiset kivet oli kovia.