Kaukoitä 2013

Taipei  2. osa

Museoita ja muistomerkkejä
5.11.2013

Pilvisten säiden jatkuessa tuntui tämä päivä sopivalta käyttää aiemmin paikallistamamme Hietoriallisen Museon vierailuun.

National Museum Of History sijaitsee aivan Botanic Garden’in reunalla. Nopein reitti Xiaonanmen metroasemalta onkin polku puutarhan lävitse.

Huvimaja, Botanic Garden

Tässäkään museossa ei kuvaaminen ollut sallittua lukuun ottamatta miekkoja esittelevää käytävämäistä tilaa, jossa lasikaappien heijastukset tahtoivat häiritä näkyvyyttä.

Koristeltuja miekkoja

Tämä museo oli meistä mielenkiintoisempi kuin aiemmin näkemämme Palatsimuseo. Esineet näyttivät aidosti vanhoilta eikä restauroiduilta. Vanhimmat saviastiat olivat ajalta 3000 BC.

Myös uudempaa taidetta oli esillä. Juuri nyt kannettiin sisään Monnet’n näyttelyyn tulevaa materiaalia. Se näyttely olisi kiinnostanut mutta avautuu vasta 14.11 ja me poistumme täältä jo 10.11.

Museon sisäänkäynti. Kuvaaminen sisällä kielletty!

S.Y.S. Memorial Hall löytyy Taipei 101 tornin lähettyviltä. Päätimme hurauttaa metrolla S.Y.S asemalle kuvaamaan vahdinvaihto paraatia. Jälleen osuimme h-hetkellä paikalle kun seremonia oli juuri alkanut.

Memorial Hall, Taustalla Taipei 101 torni.

Täällä sotilaat olivat pukeutuneet valkoisiin asuihin ja proseduuri noudatti samoja kuvioita joita olimme nähneet Marttyyrien Pyhäköllä.

Tämä paikka on perustettu ”kansallisen isän” dr. Sun Yat-sen’in muistoksi. Päähallin perällä kohoaa hänen patsaansa jota kaksi sotilasta vartioi.
Hallia käytetään myös esityksiin ja näyttelyihin. Taiwanin arvostetuin elokuva -palkinto seremonia pidetään myös tässä hallissa.

Paraatisotilaita

ShiLin
Illan suussa suuntasimme ShiLin’in yömarkkina-alueelle. Kello oli tosin vasta 5 ja kojuja vasta availtiin. Kiertelimme laajaa aluetta aivan metroaseman läheisyydessä tunnin pari, mutta mitään ei tarttunut mukaan.

Poikkeavaa tavanomaisista tässä oli vain alueen laajuus ja suuri ”food court” ruokakeskus. Se muistutti yhteen paikkaan koottuja katukeittiöitä, joita erikseen näkyy melkein joka puolella kaupunkia.

Olimme unohtaneet länsimaiset ruokailuvälineemme toiseen laukkuun lähtiessämme eikä kellään ollut tarjota muuta kuin perinteiset puikot. Niiden käyttö on meille hankalaa eikä erikoisen kiinnostavaa ruokapaikkaakaan löytynyt.

Yömarkkinat

Poikkesimme paluumatkalla metron vaihtoasemalla (Main Station) syömään.
Pari sataa metriä maan alla kävelyä Q-Squere tavarataloon B3 kerrokseen, jonka ruokakeskus on siisti ja valinnan varaa riittävästi. Sielläkin vain muutamalla on tarjota haarukat ja veitsi perinteisten puikkojen ja lusikan sijaan.

Keskusta mainosvaloja, Taipei

Eläintarha ja Maokong’in teealue
6.11.2013

Eläintarhaan oli noin puolen tunnin metromatka Ximen’in pysäkiltä Taipei Zoo asemalle. Tämä on ”Ruskean metrolinjan” pääteasema joka on nimetty eläintarhan mukaan ja sijaitsee Taipein eteläpuolella vuorisen alueen reunalla.

Koala

Yllätykseksi tämä olikin hyvin suunniteltu alue sekä eläimiä että katselijoita varten. Vaikka sää ei tänäänkään ollut parhaimmillaan liikkui alueella mielestämme runsaasti väkeä. Eritysesti meitä ilahdutti nähdä useita alle kouluikäisiä, yhdenmukaisesti puettuja, värikkäitä lapsiryhmiä ohjaajineen.

Apinoiden edustaja

Eläimiä oli runsaasti ja ne oli saatu ilmeisesti ruoalla houkuttelemalla hyvin näkyville. Alue on varsin laaja joten kävelymatkaa tulee melkoisesti jos kiertää kaikki alueet. Ruoka ja lepopaikkoja löytyi kohtuullisin välein.

Kameli

Maokong teekylä
Pitkä köysiratareitti Maokong Gondola ( 4,3 km) alkaa 300 m länteen eläintarhan sisääntuloportilta ja kulkee 4 aseman kautta Maokong’in kylään.
Me kiipesimme vaunuun eläintarhan eteläpään pysäkillä ja ajoimme vuorilla mutkittelevaa reittiä pääteasemalle asti. Maokongin kylässä n. 500 m korkeudella vaelsimme tien vartta ohi ”teehuoneiden” ja pysähdyimme paluumatkalla itsekin kadunvarteen juomaan kupillisen teetä.

Teehetki Maokong’in kylässä

Täällä viljellään vielä vähäisessä määrin mm. Baozhong ja Tie´guanyin oolong teelaatuja.

Teen kuivatusta liikkeen edessä.

Huoltopäivä
7.11.2011

Olimme aiemmin jo huomanneet itsepalvelupesulan lähikadulla parin korttelin päässä. Saavuttuamme sinne ihmettelimme hetken laitteita ja rahanvaihtoa mutta kaikki onnistui hienosti ja paikalle saapunut rouva vielä opasti meitä vaikkei yhteistä kieltä ollutkaan.

Kuten arvata saattaa ei hinta ollut päätä huimaava pesu 70NT$ (1,75€) kuivaus 6 min / 10NT$.

Iltaruuhkaa keskustan tienoilla.

Kävimme iltapäivällä keskusasemalla selvittämässä tarkemmin missä bussiasema A sijaitsee ja mistä lähtee lentokentälle menevät bussit. Lyhyen harhailun jälkeen löytyi paikka jonne ajaisimme lauantaina hotellilta taksilla.

Taipein iltavaloja

Illan suussa sää oli selkeämpää ja päätimme käydä katselemassa nyt yömaisemia Taipei 101  näkötornista. Tällä kertaa olikin väkeä enemmän ja jouduimme jonottamaan jonkin aikaa sekä ylös että alas pääsyä.
Olin kuvitellut että nyt saisi mainioita yökuvia kaupungista mutta sisätilan valoheijastukset ikkunoista sotkivat kuvia vaikka kamera oli kiinni lasissa. Pääsimme myös 91. kerroksen avotasanteelle mutta kiinteä kaide oli liian korkealla että olisi nähnyt lähimaastoon.

Öinen katunäkymä tornin ikkunasta.

WuLai putoukset
8..11.20

Xindian metropysäkin vierestä Wulai’hi´n lähtevään bussiin oli niin paljon menijöitä että päätimme odottaa vielä puolisen tuntia seuraavaa autoa saadaksemme istumapaikan.

Bussissa on tiivis tunnelma

Saavuimme reilun puolen tunnin ajon jälkeen vuorten reunustamaan jokilaaksoon jonka varrelle tämä pikkukaupunki on levittäytynyt. Kauniit sillat risteilivät leveähkön joen poikki.

Sillat yhdistävät.

Tähän jokeen yhtyy toiselta reunalta 90 m korkeudesta kallioilta alas syöksyvä vesimassa muodostaen upean näkymän.

Vesiputous, Wulai

Keskustan ”Old Street’in” halki käveltyämme saavuimme ”Lovers Path” porraspolkua pienoisrautatielle. Se vei reilun kilometrin verran rinteen reunaa ylöspäin. Täältä ihastelimme maisemaa kotvan aikaa ja palasimme katselemaan kadun varsien myymälöitä joissa oli tarjolla teen lisäksi säkeittäin mm. sieniä. Tämä on yksi Taipein lähialueen teentuottajista

Perinteistä käsityötaidetta

Ping Lin ja teemuseo
9.11.20

Heräsimme tänään hieman aiemmin ehtiäksemme ajoissa uudelleen Xindien’in metroasemalle. Nyt suuntasimme bussille joka vei meidät hieman idemmäs vuoristoon Pinglin’in kuuluisaan teekylään. Se pouchong-teen on tunnetuin tuotantoalue. Väestöstä noin 90% saa elantonsa teen tuotannosta ja myynnistä.

Teenkerääjiä rinteellä

Täällä tutustuimme ensimmäiseksi Teemuseoon jonka näyttely käsitteli teen historiaa, tuotanto- ja jalostusmenetelmiä. Lisäksi esiteltiin teekalustoa ja kerrottiin teen merkityksestä yleensä kiinalaisessa kulttuurissa.

Teemuseon vanhempaa välineistöä

Tämä kylä näytti vaatimattomalta mutta alkuperäisemmältä kuin aiemmin näkemämme paikat. Pääkadun teekauppiaat eivät yrittäneet tyrkytellä tuotteitaan vaikka niitä oli esillä mitä erilaisimmissa ”liikkeissä”. Pitkästä päivämatkasta huolimatta olimme tyytyväisiä näkemäämme palatessamme väsyneenä hotellille.

Teen jalostusta ja kauppaa.

Katunäkymä, Pinglin

Hyvästit Taiwanille
10.11.2013

Hyvillä mielin jätimme Taiwanin. Näimme maasta vain sen pohjoisosaa, Taipein aluetta ympäristöineen. Emme halunneet tehdä hyvin pitkiä päivämatkoja epävakaisen sääjakson aikana.

Maanjäristyksen kokeminen oli ilman muuta mieleen painuvin kokemus. Sen muistamme varmaan niin kauan kuin yleensä enää mitään voimme muistaa.

Hotellin aula

Pääsimme hotellin kulmalta bussilla lentoasemalle reilussa tunnissa. Siihen sisältyi bussin vaihto lähellä keskustan toista lentokenttää.